Sunday, September 07, 2014

Muslim Bakery...

Kalau...saya bertanya pada hari ini, sekarang ini...
"Kenapa susah sangat nak jumpa kedai kek Islam Melayu Halal ni? Dah 2 jam saya merayau."
Jawapan yang hampir pasti saya terima adalah...
"Kedai kek Islam Melayu Halal susah nak bertahan. Orang Islam Melayu yang mementingkan Halal sendiri pun lebih suka membeli di Secret Recipe, Season, SDS, Lavender. Mereka sendiri tak menyokong kedai kek Islam Melayu Halal. Macamana nak bertahan, apa lagi bersaing?"
Benarkah? Betulkah?
Yang pasti, perhatikan struktur dan maksud ayat. Kesalahan utama diletakkan pada pembeli dan pelanggan dahulu.
Orang Kuantan, apa nama kedai kek Islam Melayu berhampiran Hotel Megaview di tepi sungai tu? Masih bertahankah? Pernah membeli kek di sana dulu. Kalau masih bertahan nak juga tahu rahsia beliau.
.....
Akhirnya, saya terpaksa berhenti mencari kek di kedai Season tak jauh dari rumah.
p.s.: Saya tidak mempertikaikan status HALAL kedai-kedai yang saya sebutkan di atas yang telah diberikan oleh JAKIM. Cuma terasa nak usaha mencari kedai kek Islam Melayu Halal. Yang ada pun bertutup rapat pula hari ini. Kalau cuma hari ini.
p.s.2: Jangan suruh saya buka kedai kek Islam Melayu sendiri. Itu bukan bidang saya. Kalau ada yang nak ajak berkongsi inshaa Allah.
p.s.3: Saya mencari kedai untuk terus membeli. Memang saya tahu ada yang mengambil tempahan. Kalau benda dirancang memang saya boleh buat tempahan dahulu.

No comments: